Google Ads binnen jouw online internet marketing, voor resultaten!

Google Ads door jouw online marketing specialist in Heiloo

Google Ads in een paar stappen

Wat is Google Ads?
Bovenaan in je scherm zie je bij veel zoekresultaten “gesponsorde links”. Dat zijn Ads of advertenties. Als je op zo’n link klikt, betaalt de adverteerder een bedrag en kom je op de website terecht waar meer informatie staat voor dit aanbod.

Op basis van

  • het aanbod van advertenties
  • de bedragen die worden geboden voor het klikken op het zoekwoord
  • een aantal andere factoren

komt een positie in Google Ads tot stand.
Grofweg: als je veel betaalt voor je klikken en je advertentie is goed, is je positie beter. Maar daarover later meer.

Omdat mensen soms een hekel aan advertenties hebben leidt niet elke vertoning tot reacties. Zo’n 70% van de zoekers probeert advertenties te vermijden, dus 100 vertoningen leveren niet meer dan 30 “hits”. Als er keuze is, zal dit cijfer nog minder worden. Daarnaast moet de advertentie aantrekkelijk genoeg zijn: “Gratis” lokt meer dan “Duur” …….

Ads doe je niet even
Als je niet weet waar u aan begint dan is de kans groot dat je geen resultaat boekt.
Er zijn boekenkasten en websites volgeschreven met informatie over de inzet van Ads binnen jouw marketingmix. Er is veel om te weten en ook veel om fout te doen. Als je zelf met Ads aan de slag gaat, kun je op de sites van Google informatie verzamelen.
Verder is het zinvol te zoeken naar een paar goede boeken over internet- en zoekmachinemarketing. Een mogelijk nadeel daarvan is dat veel literatuur in het Engels wordt aangeboden.

keywords of zoekwoorden

De zoekwoorden of Keywords
Als je snapt hoe te starten met Google Ads moet je vast stellen met welke (zoek)woorden je gaat adverteren.
Leuk om uw bedrijfsnaam te zien staan, maar uitgezonderd bekenden zal dat niet veel mensen wat zeggen.

  • Identificeer de woorden die uw product of dienst goed weergeven en maak daar een lijst van.
  • Ga vervolgens kijken of die woorden worden gebruikt om mee te zoeken op Google. We gebruiken nadrukkelijk Google, omdat van alle zoekopdrachten in Nederland zeker 95% gebeurt met Google. Indien je je ook richt op het buitenland, dan heeft het zin te zien hoe andere zoekmachines met marktaandeel omgaan met zoeken en zoektermen in dat specifieke land. Het heeft geen zin woorden in je campagne te gebruiken waar niet op wordt gezocht!

De kracht zit in de combinatie
Stel je verkoop fietsen in Amsterdam. Je kunt dan adverteren met “fietsen” waarna je tot de conclusie komt dat dit veel geld kost en weinig oplevert.
Er zullen meer bedrijven met een algemeen zoekwoord adverteren, dus de vraag naar een goede positie in Google is dan groot. Gevolg: het bedrag dat je uitgeeft aan de klikken op je advertentie is ook groot. Het werkt dan beter om te adverteren met “fietsen” in combinatie met “Amsterdam”. Ten eerste is dit goedkoper dan alleen “fietsen” en ten tweede zullen mensen uit Maastricht niet snel zoeken op die term. Dat zijn in het algemeen ook niet de klanten die je op je site wilt hebben.
Voorbeeld: je wilt specifiek racefietsen verkopen. Je kunt dan bedenken dat “racefietsen Amsterdam” een specifieke doelgroep aanspreekt die je ook graag op je site wilt hebben!
Nu heb je de kosten voor de kliks naar beneden gebracht en krijg je “betere” klanten op de site!

Gebruik de instellingen van Ads
Als je een account hebt gemaakt binnen Google en je Ads account hebt geactiveerd, zul je zien dat er veel instellingen zijn.
We lichten er een paar uit:

  • Per advertentie kun je geografische eigenschappen opgeven. Uitgaande van een advertentie in Nederland kun je aangeven in welke regio de advertentie zichtbaar moet zijn en zelfs in welke plaats. Dat systeem is niet geheel waterdicht maar hiermee kun je regelen dat de kans dat je, als fietsenhandelaar in Amsterdam, niet veel mensen uit Limburg op je site krijgt en vice versa.
  • Als je je richt op de zakelijke markt, dan kan het goed zijn om de advertentie na 17 uur niet meer zichtbaar te hebben.
  • Jouw budget heeft een bepaalde omvang. Als je instelt dat je per tijdseenheid maar een bepaald bedrag wilt uitgeven, dan zal de advertentie verdwijnen als de limiet is bereikt. Indien een nieuw periode aanbreekt komt de advertentie weer in beeld. Zo heb je  maximale controle over je budget!

Meten = weten
Het is prima dat uw Google Ads campagne draait, het is nog beter als je kunt vertellen wat je (financiële) inspanning oplevert. Jouw online marketing moet immers rendement opleveren!

Google Analytics

Met een gratis meetinstrument als Google Analytics kun je prima bijhouden wat er op de site gebeurt en ook wat het resultaat is van de bezoeker die via Ads op de site komt: vraagt hij informatie op? koopt hij wat? bezoekt hij meerdere pagina’s? downloadt hij informatie?
Bij een goede inzet van Google Ads en Analytics kun je  exact uitrekenen wat elke euro van uw campagne oplevert. Er zijn weinig marketing instrumenten die dat ook doen!

Pas je site aan
Leuk als er veel mensen op je site komen. Maar als die nu na een keer kijken meteen weer weglopen? Je bent niet de eerste waar dat gebeurt.
Voor een bezoeker moet

  • het leuk zijn op de site
  • de informatie relevant zijn
  • een actie of reactie geen moeite kosten.

Hoe vaak moet je niet een paar klikken voordat je een telefoonnummer kunt vinden?
Waarom zet je niet op iedere pagina de meest basale contact informatie? Dat is makkelijk en biedt ook vertrouwen aan de bezoeker!

Als iemand via Ads, dus via je zoekwoorden op je site komt, moet daar wel meteen de gezochte informatie staan. Het heeft geen zin mensen naar de homepage te laten komen, waar ze door moeten klikken om uit te komen op een andere pagina. Zorg voor zogenoemde landingspages waar mensen op terecht komen na het klikken op een advertentie.
Jouw  zoekwoorden, de tekst van uw advertentie en de pagina waarnaar wordt verwezen moeten in één lijn liggen wat betreft inhoud en zoekwoorden (ofwel relevant zijn). Dat  is positief voor het bedrag dat je betaalt en uw positie in de lijst van adverteerders.

Specifiek voor Google Ads hanteren we een paar stappen:

  • we inventariseren in wat voor branche jouw bedrijf zit, wat de doelgroep is.
  • we doen een zogeheten semantisch onderzoek, welke zoekwoorden zijn relevant?
  • we kijken naar budget en hoe dat zo goed mogelijk in te zetten.
  • we kijken naar de site, hoe kan die worden aangepast aan de campagne; eventueel bouwen we een nieuwe site
  • per groep van zoekwoorden maken we een paar passende teksten (advertenties).
  • we zorgen dat die teksten verwijzen naar de goede pagina binnen de  site.
  • na lancering van de campagne meten we de resultaten en stellen we bij.

Een flinke klus, maar als eerder gezegd: om goede resultaten te boeken zullen we dit echt moeten doen.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je  ons bellen op 085 3038679.

Goede zaken!
GJ Bramer, Google Marketing Adviseur in Heiloo