Google Ranking top factoren, belangrijk voor je marketing

Google kan ook voor jouw online ranking werken

Mensen begrijpen vaak niet dat er veel verschillende factoren zijn die bepalen of je wel of niet scoort in de zoekresultaten van Google. Hieronder wat zaken om in je achterhoofd te houden als je je afvraagt waarom uw site niet hoog in de zoekresultaten komt. Het zijn niet altijd de meest voor de hand liggende zaken die dat belemmeren.

In de afgelopen jaren hebben we veel informatie verzameld door onder meer het lezen van Google’s Webmaster Guidelines, Google SEO Starter Guide, veel andere informatie en door het adviseren van en uitvoeren van SEO (search engine optimization of zoekmachinemarketing) trajecten voor diverse klanten. Als je al die informatie verzamelt kom je op een lijst van de meest belangrijke factoren die van belang zijn voor uw resultaten in Google.

Hier onze lijst van de 10 belangrijkste Google SEO factoren:

  1. De leeftijd van de domeinnaam : de leeftijd van de URL is erg belangrijk. Als je een domein een paar weken in je bezit hebt, heb je nog een lange weg te gaan. De realiteit is dat de leeftijd van de website helpt om vertrouwen op te bouwen. Als de website al een paar jaar online is, dan is de kans groot dat je al een gevestigde naam bent.
  2. Domein hosting: waar is de site gehost? Zoek uit waar jouw site is gehost, in welk land of op welk continent. Dit gegeven kan een rol spelen in de zoekmachine positie. Gebruik een vertrouwde partij om de site te hosten. Als je bedrijf is gevestigd in Nederland, gebruik dan een hosting in Nederland. Gebruik nooit de goedkoopste hoster. De realiteit is dat als je niet een goede hoster kunt betalen, je je moet afvragen hoe serieus jouw online presentatie moet zijn …… misschien wat cru maar wel waar
  3. De buren: als je een virtuele server hebt waar je website op draait, wees er dan zeker van dat niet een van de andere sites op de server is geclassificeerd als spam.
  4. URL structuur: zorg dat de url structuur netjes is. Er moeten geen vage ketens met tekens aan het eind van de  url staan. Dit is een van de zaken die een rol speelt binnen het onsite optimaliseren van uw website.
  5. Content (inhoud): content is zo enorm belangrijk! Om te beginnen moet je zorgen dat u tekst hebt op alle belangrijke pagina’s.  Zorg vervolgens dat die tekst klopt en de zoekwoorden op een natuurlijke manier verweven zijn in die tekst. Kort gesteld: schrijf ALTIJD jouw content voor mensen, de bezoekers van uw website en NOOIT allen voor het doel in Google hoog te scoren. De content moet waarde leveren aan de bezoekers.
  6. Interne link structuur: zorg dat de pagina’s van de website goed aan elkaar gelinkt zijn. Bezoekers moeten op een makkelijke manier door uw website kunnen bladeren, van de ene pagina naar de andere. Zorg dat de code van uw site schoon is en beperkt flash en Javascript tot het minimum. Bottomline: zorg dat de website netjes is, makkelijk te gebruiken en zo gelinkt dat alles makkelijk is te vinden.
  7. Vertrouwen: hebt je in iedere geval een mailadres op uw website? Indien niet: alsnog doen! Google houdt van vertrouwenwekkende elementen op de site, dus alles wat je kunt doen om vertrouwen te wekken bij de bezoeker helpt de ranking. Wij adviseren onze klanten altijd om een telefoonnummer op alle pagina’s van de site te vermelden. Maak het makkelijk voor bezoekers van de site om zaken met je te doen en dat begint met het bieden van vertrouwen en dat begint met contact informatie op jouw website.
  8. Zoekwoorden: zorg dat je website is geoptimaliseerd door het gebruik van zoekwoorden. Dat betekent alle plaatjes met alt-tags, meta informatie op elke pagina en content aangepast. Denk er aan op een natuurlijke manier te optimaliseren gebaseerd op de inhoud op elke pagina van je website.
  9. Weigeringspercentage: hoewel het weigeringspercentage op het eerste gezicht niets met Google van doen heeft, kan het gebeuren dat wordt opgemerkt dat niemand langer dan een paar seconden op uw website blijft alvorens weer weg te klikken. Zorg dat mensen de site worden “ingezogen”. Simpele zaken als een een video, nieuwsbrief, roep tot actie etc. zullen het weigeringspercentage in de tijd naar beneden helpen. Zorg dat je goed het gedrag van bezoekers op uw site kunt meten met bijvoorbeeld Google Analytics.
  10. Uitgaande links: zorg dat de sites waar je naar linkt 100% relevant voor bedrijfstak/business zijn. Als je dieren verkoopt en linkt naar een juwelier dan is dat niet relevant en op de lange termijn kan dat effect hebben op de ranking. Bottom line is dat als het zin heeft om te linken naar andere bedrijven, je dat vooral moet doen, maar bedenk wel dat je daarmee bezoekers weg kunt leiden van de site.
  11. Inkomende links: eigenlijk past dit niet binnen een top 10 ………… maar het moet wel worden genoemd. De sleutel is om niet links te kopen of te ruilen. Promoot je business online om in de loop van de tijd steeds meer bezoekers te trekken naar jouw website. Als je dat goed doet, volgende de relevante links vanzelf.

**Opmerking: Google verandert regelmatig de algorithms en er komen steeds nieuwe zaken die belangrijk worden op dit terrein, zoals de laad-tijd van en pagina enzovoort. Als deze lijst een jaar oud is, kunnen we een aantal nieuwe elementen toevoegen.

Er zijn veel factoren die Google gebruikt om website ranking te bepalen. Zorg dat je weet hoe die factoren goed in te zetten. Uiteindelijk gaat het allemaal om de relevantie en het vertrouwen dat je bij jouw bezoekers (en Google) opbouwt in de loop van de tijd.

Met dank aan Nick Stamoulis

Neem voor advies over deze en andere online marketing zaken contact met je Google Adviseur op.

Goede zaken!

GJ Bramer, Google Marketing Adviseur in Alkmaar
Bel voor een afspraak 085 3038679