Soft skills voor Digital Marketers

Veel mensen lopen in marketing aan tegen de soft skills die ze nodig hebben om goed werk af te leveren. 
Hier zijn 10 soft skills die ik belangrijk vind voor digital marketeers.

1. Nieuwsgierigheid

Ik vind het geweldig als ik kan werken met iemand die meer wil leren. Er zijn zoveel aspecten van digital marketing, zo veel kleine niche-gebieden, dat het verlangen naar meer kennis over hoe het allemaal bij elkaar past, je echt beter maakt. 

2. Vasthoudendheid

Als je snel opgeeft, is digital marketing waarschijnlijk niets voor jou. Je kunt werken om een ​​site te laten ranken en een update verpest alles. Je kunt ideeën pitchen die worden afgewezen. Je wordt mogelijk ingeschakeld om te achterhalen waarom een ​​site geen goede performance levert. 

Elke dag is er iets nieuws, en dat is wat het allemaal interessant houdt.

3. Bereidheid om te luisteren en te leren

Ik heb het zo vaak mis gehad, echt ongelooflijk. Mijn omgeving weet nu dat ik luister naar argumenten als ik het mis (b)lijk te hebben en ik heb geleerd te vertrouwen op wat er aan andere informatie belangrijk kan zijn. 
Ik heb klanten en collega’s opdrachten en instructies gegeven, waarvan ik dacht dat het niets zou worden. Maar ik blijf proberen en word nog altijd verrast. Als je denkt dat je alles weet, heb je niet de kans om beter te worden.

4. Aanpassingsvermogen

Mijn opdrachten variëren van maand tot maand, afhankelijk van de klantvraag.
Misschien werk ik een maand aan een financiële klant en moet daarna  overschakelen naar een klant in de horeca. Soms kom je met een klant aan tafel in een veld waarin je nog nooit hebt gewerkt 

Toen ik  begon, werd ik tegelijkertijd een technische SEO, content schrijver en PPC specialist. Je kunt je niet altijd exact voorbereiden op wat de volgende klus precies inhoudt. 

5. Mogelijkheid tot multitasken

Er zijn altijd heel veel ontwikkelingen binnen digital marketing.
Je wilt de nieuwste artikelen lezen, de nieuwste relevante tweets bekijken, je werk doen, erachter komen hoe u iets anders kan, bedenken hoe je tijd bespaart, rapporten maken, enzovoort.
Als je niet goed kunt multitasken, loop je snel achterop.

6. Empathie

Iets kunnen zien vanuit het standpunt van iemand anders is essentieel voor elke vorm van marketing. Het is belangrijk om te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier denkt.

7. Goed met anderen kunnen omgaan

Ik heb met veel mensen gewerkt die moeite hadden om met anderen overweg te kunnen. 
Het is een harde waarheid: niemand wil werken met iemand die onmogelijk is/lijkt.

In de digital marketing wereld is er altijd  iemand die je kan vervangen, het enige dat nodig is, is een beetje training.
Als je een programmeur bent die codeert in een cocon, dan kun je er misschien mee wegkomen. Maar als je klantgericht bent, of als je veel samenwerkt met andere teams, is het moeilijk om mensen naar je te laten luisteren als je dat moeilijk vindt.

8. Sterke werkethiek

Vanzelfsprekend heb je dit in de meeste carrières nodig. Maar als je iets als linkbuilding doet, zul je nooit goed worden tenzij je hard wilt werken. Het is soms frustrerend en vervelend werk.

Wanneer marketing mislukt, kan het moeilijk zijn om opnieuw te beginnen. Je zult veel blokkades in een of andere vorm tegenkomen, dus het is belangrijk om te blijven proberen en niet op te geven.

9. Eerlijkheid

Een van mijn kleine ergernissen is wanneer iemand een fout niet kan toegeven. Je zult er altijd achter komen.
Mensen zeggen soms gekke dingen maar met zoveel mensen die hetzelfde werk ook kunnen doen is het dom niet eerlijk te zijn.

10. Kunnen zeggen ‘Ik weet het niet’

Ik weet niet waarom dit zo moeilijk is, maar het (b)lijkt zo te zijn.
Niemand kan alles weten en het is geen schande als je het af en toe niet (meer) weet.